Jak si užít vánoční mlsání zdravěji?

Většina lidí vnímá Vánoce jako období, kdy je normální se přejídat a příliš se nezatěžovat tím, co jíme a kolik toho sníme. Samozřejmě nemusíte zrovna o Vánocích začínat přímo s dietou, ale neuškodí podívat se na pár zdravějších variant typických vánočních pochoutek a zkusit tentokrát při jídle myslet na větší střídmost.

Nejsou už žádnou velkou neznámou například nejrůznější zdravé varianty bramborového salátu, nebo tipy na cukroví s alternativními ingrediencemi, které nebudou takovou zátěží pro žaludek. I ve zdravém cukroví je sice obvykle zachován cukr a tuk, ale i tak je možné snížit jeho celkovou kalorickou hodnotu, aniž bychom zásadně ovlivnili jeho chuť a vůni, na kterou se o Vánocích tolik těšíme.

Videorecept na mandlové cukroví bez mouky a cukru

Nebojte se zdravějších pokrmů o Vánocích - i návštěvám budou chutnat skvěle!

Máte právě o svátcích strach z jakýchkoliv experimentů, protože budete jako obvykle hostit celou řadu přátel a příbuzenstva? A co když právě to je ta pravá příležitost, kdy se s tradičním jídlem tak trochu odvázat a předvést svým hostům celou filharmonii méně známých chutí? To přece nemůže dopadnout jinak než skvěle!

Při přípravě cukroví zkuste nahradit obvyklé ingredience něčím, co udělá stejnou službu, přitom pokrm odlehčí, abyste si mohli bez výčitek svědomí dopřát i více kousků. Pokud jde o smaženou rybu a bramborový salát, tady určitě není třeba velkého fantazírování. Ryba bude daleko zdravější, neustrojíte-li ji letos do klasického trojobalu, bramborový salát bude výborný i s jogurtem (místo těžké majonézy). Vaše hosty, u kterých možná ani netušíte nemocný žlučník, počátek cukrovky, boj s nadváhou a jiné neduhy, tak můžete jedině příjemně překvapit. A určitě nejen je!

Cukr, tuky, kypřící prášek - co lze nahradit čím?

Bílá mouka neobsahuje vlákninu, vitamíny ani minerály, to všechno je z ní odstraněno, je to prakticky jen škrob a lepek z vnitřní části zrna, navíc zahleňuje organizmus, lepí střeva a celkově urychluje stárnutí - nahraďte ji moukou špaldovou nebo celozrnnou.

Bílý cukr je prudce kyselinotvorný, ničí střevní mikroflóru, vyvolává záněty, bere tělu minerální látky a živiny. Nahraďte jej proto přírodními sladidly nebo různými druhy sirupů, medem, stévií, javorovým nebo rýžovým sirupem, či sirupem z agáve.

Prášek do pečiva můžete nahradit vinným kamenem nebo bio kypřicím práškem. Klasický kypřicí prášek do pečiva totiž obsahuje fosforečnany.

Místo běžných slazených marmelád zkuste letos použít rozmixované čerstvé ovoce, či například domácí ovocné pyré. Marmelády obsahují především spoustu jednoduchého cukru a ty kupované se navíc neobejdou bez konzervantů. Podíl ovoce oproti podílu cukru tu navíc bývá bohužel zanedbatelný. Rostlinný tuk bude dobré a určitě přínosné nahradit kvalitním máslem nebo za studena lisovanými oleji, k pečení je například velmi vhodný sezamový olej. Některé tuky jsou vysoce nebezpečné pro diabetiky, zvyšují riziko vzniku rakoviny, cévních sraženin i zánětů.

Štědrovečerní večeře - připravte ji zdravěji a jako gurmán!

Klasický smažený kapr může být sice pro někoho nutností, ale zkuste být letos trochu víc otevřeni změnám. Skvělou alternativou, kterou rozhodně nemůžete tuhle sváteční hostinu pokazit, je například kapr na modro, který se připravuje bez obalování a s kořenovou zeleninou. Skvělý je také Kapr podle paní mlynářky. I smažený kapr ale může být zdravější a lehčí, třeba už jen tím, že bílou mouku nahradíte tou špaldovou. Podobně se dá připravit i kapr po mlynářsku, třeba v obalovací směsi s použitím jáhlové mouky či sušeného hrachu. Těžký bramborový salát pak vylepšíme zmíněným jogurtem místo majonézy, anebo si připravíme marinádu z citronové šťávy, hořčice a olivového oleje, čímž dosáhneme daleko zdravější a pro kulináře zajímavější obměny.

Vánoční nakupování nemusí být hysterie!

Zdroj: Zena.aktualne.cz, Femina.cz

Foto: Shutterstock.com

Jak si užít vánoční mlsání zdravěji? patří do témat

Adresář

Diskuze na téma Zdravý život

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku