zdroj: Samphotostock.com
Komerční prezentace
Zdravý život

Přirozenou cestou proti dlouhodobé únavě

Zdravě.cz
12.07.2021

Současný životní styl na nás klade obrovské nároky jak v pracovní, tak i ve vztahové sféře. V důsledku toho jedeme neustále na plný plyn a svoji tělesnou schránku i psychiku bohužel soustavně přetěžujeme. Aniž bychom si to uvědomovali, jsme za hranicí svých výkonů. Jenže dlouhodobě tento stav samozřejmě nelze udržet. Tělo řekne stop a všechno se projeví v podobě dlouhodobé únavy. Co s tím?

Jak se projevuje dlouhodobá únava

Chronická únava je právě reakcí těla na to, že přehlížíte jeho signály, kterým vám dává na vědomí, že už toho má zkrátka moc. Škála příznaků, podle kterých chronickou únavu poznáte, může být opravdu pestrá. Objevují se problémy se spánkem, celková vyčerpanost. Psychicky jde o podrážděnost, potíže s pamětí, roztržitost. Také nedostatek motivace k výkonům, které pro nás dříve byly běžné, neschopnost koncentrace.  K nim přibývají i další fyzické symptomy, může jít o nechutenství či zažívací potíže, dále zvýšená teplota.

Výjimkou není ani bušení srdce, třes, závratě, mdloby, pociťujete i svalové napětí, a to obvykle u svalů kolem páteře v jejích různých oblastech, například kolem krční páteře, v bederní oblasti, stejně tak i bolesti kloubů. Chronická únava se často stává obrazem psychiky, která se ocitla na hraně svých možností. Proto je únavový syndrom vlastně zrcadlem, jež nám ukazuje, že tělo jede nad svoje možnosti v hormonální a imunitní oblasti.

Chronická únava přichází postupně

Obecně jsou k chronické únavě náchylnější velmi pečliví, precizní lidé, kteří jsou zodpovědní a chtějí svoje úkoly plnit vždy a za všech okolností na sto i více procent. Což je pochopitelně velmi náročné z dlouhodobé perspektivy. Nedokážou a někdy ani nechtějí odpočívat. Velmi přepínají síly, což se jim dříve či později vymstí.  

Nedá se také říci, že by se dlouhodobá únava vždy projevila šokem a najednou, i když u někoho to tak může být. Je to jako hrnec, papiňák, který se tlakuje, tlakuje, až najednou bouchne. Někdy ale jde o to, že se jednotlivé příznaky postupně kupí. Potom může dojít k totálnímu kolapsu, kdy se člověk v podstatě dostane do stavu, kdy není schopen ani vstát z postele a zvládnout jednotlivé každodenní úkony. 

Kdy únavu začít řešit?

Kdy se dá hovořit o tom, že trpíte chronickou únavou? Obvykle po zhruba půlroce, kdy se střádají popisované příznaky a nelepší se. Pak je rozhodně na místě se zamyslet a přehodnotit situaci. Mnohdy v tuto chvíli zamíříte ke svému praktickému lékaři, kterému vylíčíte svoje potíže. Pošle vás na rozmanitá vyšetření, která ale v mnoha případech vlastně nic neprokážou. Mnohdy teprve osobní rozhovor odhalí, že jde o celkové přetížení organismu, výsledky EKG, krevní tlak a další parametry nic moc abnormálního neprokážou. Mnozí lékaři ani nemají správné informace o únavovém syndromu. Proto této diagnóze někdy ani nevěří.

Příčiny chronické únavy

Vědci dosud nevědí, jak tato nemoc vlastně vzniká. Pravděpodobně ale souvisí s imunitou, respektive jejím oslabením. Velký vliv má stres. Na druhou stranu ne vždy musí být únava signálem rozvíjejícího se únavového syndromu. Typickým příznakem je únava u poruchy štítné žlázy a její snížené činnosti. Stejně tak může jít i o spánkovou apnoe. Jedná se poruchy dýchání během spánku, které rovněž mohou způsobovat nadměrnou spavost během dne.

V neposlední řadě mohou být ve hře i choroby krve, které organismus vyčerpávají. Samostatnou kapitolou je únava doprovázející infekční nemoci, včetně hepatitidy. Rovněž s psychickými problémy, jako jsou úzkosti a deprese, jde únava ruku v ruce. Vážné nemoci a jejich léčbu také doprovází únava.

Je tedy jasné, že příčiny únavy mohou být i čistě fyzické. Právě proto je třeba provést podrobná odborná lékařská vyšetření, aby se vyloučily jiné nemoci. Pokud ale výsledky na nic neukazují, mělo by se začít hovořit o tom, zda nejde o chronickou únavu.

 

Jak se vypořádat s dlouhodobou únavou

Pokud máte podezření, že trpíte chronickou únavou, nebo máte tuto diagnózu dokonce potvrzenou, je na čase udělat první kroky k návratu do normálního života.

Máme pro vás 3 tipy, jak se s chronickou únavou vypořádat.

  1. Pohyb dodá energii

Pohyb je v podstatě aktivní odpočinek, který vám přinese endorfiny, hormony štěstí, které vám dodají energii. Pohyb vám pomůže vyčistit hlavu. Skvělá je jóga, procházky v přírodě, cyklistika v přírodě, plavání, při kterém voda odplaví vaše starosti. Pořádný „záhul“ vám můžou dát i různé fitness lekce.

  1. Pamatujte na pestrou stravu

Také je dobré změnit stravu. Dejte přednost pestré stravě, která vám poskytne bílkoviny i vitamíny, minerály (hořčík, zinek) a stopové prvky. Vhodné jsou pro doplnění energie vitamíny ze skupiny B2 jako riboflavin, potom B3 niacin, B5 kyselina pantotenová a kromě toho i vitamíny B6 a B12. Nezapomeňte na zdravé tuky a komplexní sacharidy.

Které potraviny vás nastartují?

Koktejl všeho výše popisovaného vám poskytnou ořechy a semínka, celozrnné produkty jako rýže či těstoviny, luštěniny, listová zelenina od špenátu přes kapustu až po různé druhy salátů. Obecně jsou vhodné zelené potraviny včetně mladého ječmene nabitého antioxidanty, který významně pomáhá doplnit energii. Skvělé jsou i mořské ryby jako tuňák či losos, vejce, zelenina jako mrkev, česnek, cibule, červená řepa, rajčata, papriky, salátové okurky. Podstatný je i pitný režim, jeho základním kamenem by měla být kvalitní neperlivá voda.

Nezapomínejte na to, že zdravá strava je základním stavebním kamenem silné imunity. Posilovat imunitu můžete i doplňky stravy, např. výše zmíněnými vitamíny a minerály, nebo kapslemi s betaglukanem – polysacharidem s prokázanými imunomodulačními schopnostmi.

  1. Plánujte si čas

Naslouchejte hlasu těla. Vyhraďte si čas na sebe. Věnujte se svým oblíbeným koníčkům, věcem, které vás baví, a cítíte se při nich dobře.  Zpomalte a snažte se přehodnotit priority v životě. Rozdělte si úkoly na delší dobu.

Uvědomte si, že řada věcí počká. Nemusíte stihnout všechno hned. Už samotné dlouhodobější plánování úkolů s pocitem, že nemusíte všechno splnit okamžitě, vám hodně uleví. Snažte si plánovat příjemné věci s předstihem. Budete mít něco hezkého, na co se těšit, ať už jde o provozování koníčků, či schůzky s přáteli. Měli byste si vyhradit čas sami pro sebe, klidně celý den, který věnujete činnosti, jež vás baví, naplňuje, dodává vám energii.
 

Únava nemusí být jen chronická
Typů únavy je celá řada. Kromě té chronické jich tedy existuje více. Typická je jarní únava, kdy tělo reaguje na přechod ze zimy do léta. Dále únava v dospívání coby důsledek hormonálních změn. Hormony v těle působí i během těhotenství, i v tomto případě může dojít k únavě související s tím, jak žena vlastně už funguje za dva.

Někdy se k léčbě únavového syndromu úspěšně využívají antidepresiva. Celkově má na vznik únavového syndromu vliv i celá řada psychických traumatizujících událostí, například prožitá traumata. To všechno snižuje imunitu a způsobuje únavu.
 

Čeká vás dlouhá cesta, pro buďte trpěliví
Je ale třeba říci, že cesta, jak se zbavit chronického únavového syndromu, je velmi dlouhá. Jde o léčbu jednotlivých příznaků, která se obvykle praktikuje v klasické medicíně. Dlužno dodat, že ale mnohem více pomáhá komplexní pohled na věc, který se sestává z mnohem pestřejší škály opatření, jež jsme popisovali. Jde o to změnit životní styl, stravu, přehodnotit, co je pro vás v životě důležité. Celkově vás ale většinou chronický únavový syndrom dokáže na dlouho vyřadit z aktivního pracovního i vztahového života. I proto je velmi podstatné předcházet jeho vzniku.

Galerie

Autor: Zdravě.cz

Rýhy na nehtech: Proč vznikají a jak se jich zbavit?
Obtížný a nebezpečný letní hmyz

Další články